سیستم تعلیق خودرو برای شما سفری نرم و ایمن را فراهم میکند. همانطور که از نام این سیستم پیداست، وظیفهی مهم معلق نگه داشتن اجزای مختلف خودرو، بهخصوص کابین و سرنشینان را بر عهده دارد. چرا که با جذب ناهمواریها و ضربات وارده از سطح جاده، به شما تجربهای راحت و ایمن از رانندگی را هدیه میدهد.
از آنجایی که آشنایی با این سیستم به شما در طول سفر برای راحتی و ایمنی بیشتر کمک میکند، در ادامه قرار است بیشتر در مورد آن با شما بگویم پس با ما همراه باشید.
سیستم تعلیق چگونه عمل میکند؟
زمانی که چرخها از روی ناهمواری عبور میکنند، فنر بین چرخ و شاسی فشرده شده و انرژی حاصل از ضربه را ذخیره میکند. کمک فنر به کنترل فشرده شدن و باز شدن فنر کمک میکند و مانع از حرکت ناگهانی و پرش آن میشود. سپس طبقها و میل رابط، نیرو را از فنر و کمک فنر به شاسی خودرو منتقل میکنند. بوشها ارتعاشات و صداهای ناشی از حرکت اجزای سیستم تعلیق را جذب میکنند.
در آخر هم پس از عبور از ناهمواری، فنر با استفاده از انرژی ذخیره شده خود به حالت اولیه باز میگردد و چرخ به موقعیت قبلی خود برمیگردد.

انواع سیستم تعلیق
سیستمهای تعلیق خودرو به طور کلی به دو دسته اصلی وابسته و مستقل تقسیم میشوند که در ادامه به معرفی بیشتر آنها همراه با مزایا و معایبشان میپردازیم. البته سیستمهای پیشرفتهتری هم وجود دارد که یک نمونه از آن را به شما معرفی خواهیم کرد.
سیستم تعلیق وابسته
حرکت یک چرخ به طور مستقیم بر چرخهای دیگر آن محور تأثیر میگذارد. این نوع سیستم تعلیق از یک محور صلب به عنوان عنصر اصلی استفاده میکند که چرخها به آن متصل میشوند. ساختاری ساده، ارزان و استحکام بالایی را به همراه دارد؛ اما نسبت به نوع مستقل هندلینگ ضعیفتر و کیفیت سواری خشکتری را فراهم میکند.
سیستم تعلیق مستقل
در این سیستم همان طور که از نام آن مشخص است هر چرخ به طور جداگانه به شاسی خودرو به صورت مستقل متصل میشود. به این معنی که حرکت هر چرخ بر روی چرخهای دیگر تأثیر نمیگذارد؛ یعنی اینکه هر چرخ به طور مستقل از چرخهای دیگر تحت تأثیر ناهمواریهای سطح جاده قرار میگیرد.
رانندگی نرمتر و هندلینگ بهتر در کنار پایداری بیشتر در پیچها از مزایای بارز این سیستم به شمار میآید. دور از لطف نیست که بدانید ساختار پیچیدهتر و گرانتری را به همراه دارد.

سیستم تعلیق هیدرولیکی
در این سیستم به جای فنرها، از سیلندرهای هیدرولیکی پر از مایع برای جذب ناهمواریهای جاده و ارائه سواری نرمتر استفاده میشود. سیستم تعلیق هیدرولیکی، جایگزینی متمایز برای سیستمهای سنتی محسوب میشود، چرا که با ارائه سواری نرم و روان و کنترل بدنه استثنایی، انقلابی در صنعت خودرو ایجاد کرده است.
اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق را بشناسیم
- فنر برای جذب انرژی ناشی از ناهمواریها و بازگرداندن آن به صورت کنترلشده است.
- کمک فنر به فنر کمک میکند تا نوسانات و ارتعاشات را کنترل کند و از حرکات شدید و گهوارهای خودرو جلوگیری کند.
- طبقها وظیفهی اتصال سیستم تعلیق به چرخها و شاسی را بر عهده دارند و به حفظ موقعیت و زاویه چرخها کمک میکنند.
- بوشهای لاستیکی یا پلاستیکی برای کاهش صدا و ارتعاشات ناشی از حرکت اجزای سیستم تعلیق مورد استفاده قرار میگیرند.
- میل تعادل به کاهش حرکات جانبی خودرو در پیچها کمک میکند.

نگهداری از سیستم تعلیق
اگر به دنبال رانندگی نرم و راحت با پایداری و هندلینگ بهتر هستید و کاهش استهلاک و افزایش طول عمر خودرو شما با کاهش هزینههای تعمیر مدنظرتان است، به شما توصیه میکنیم از شرایط نگهداری سیستم تعلیق بیشتر مطلع شوید.
بررسی و بازدید دورهای
پیشنهاد میشود توسط یک مکانیک ماهر سالی یک بار تمامی اجزاء سیستم تعلیق بررسی شود تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید. در صورتی که شاهد نشتی از کمک فنرها بودید حتماً آن را جدی بگیرید چون این امر نشان دهنده خرابی آن است.
سائیده شدن لاستیکها به طور ناهموار میتواند نشانهای دیگر از تنظیم نبودن سیستم تعلیق باشد پس به ظاهر لاستیکهای خود توجه داشته باشید. ترک خوردگی، خوردگی یا خم شدن در اجزای سیستم تعلیق هم نشانههایی از آسیب رسیدن به آن است که در بررسیهای بصری قابل مشاهده است و نیاز به رسیدگی دارد.
رانندگی محتاطانه در تمام مسیرها
اصلیترین شرطی که بدون هیچ هزینه از سیستم تعلیق شما مراقبت میکند رانندگی محتاطانه است. توصیه میشود در زمان عبور از دستاندازها و ناهمواریها حتماً با احتیاط عبور کنید چرا که این کار از وارد شدن ضربه شدید به سیستم تعلیق جلوگیری میکند.
پیشنهاد دیگر این است که بیش از حد خودرو خود را سنگین نکنید چرا که اضافه بار میتواند فشار زیادی به سیستم تعلیق وارد کند. هر چقدر رانندگی در مسیرهای ناهموار را با سرعت کنترل شدهتری دنبال کنید استهلاک کمتری را در اجزای سیستم تعلیق مشاهده خواهید کرد.

تعمیر و تعویض به موقع اجزاء آسیب دیده
بر اساس عملکرد فنر و کمک فنر و متناسب با دفترچه راهنمای خودرو بهتر است به تعویض و تعمیر آنها بپردازید. پس به محض مشاهدهی علائم خرابی بوشها، سیبکها و سایر قطعات فرسوده نیاز است آن را تعویض کنید تا به دیگر اجزا سیستم تعلیق آسیب وارد نشود.
به طور منظم برای اطمینان از حرکت صحیح خودرو تنظیم چرخها را دنبال کنید چرا که این امر به سلامت سیستم تعلیق شما منجر میشود.
استفاده از قطعات باکیفیت و اورجینال
در صورتی که تمایل به حضور مداوم در تعمیرگاه ندارید به شما توصیه میشود همیشه از قطعات یدکی اصلی یا باکیفیت بالا برای تعمیر سیستم تعلیق خود استفاده کنید. استفاده از قطعات تقلبی یا نامرغوب سبب وارد شدن آسیب به سیستم تعلیق میشود و همین امر خطرات ایمنی در حین رانندگی را تشدید میکند.
کلام آخر در مورد آشنایی با سیستم تعلیق
همان طور که در مقاله پیش رو اشاره شد سیستم تعلیق خودرو برای عبور از ناهمواری به شما کمک میکند تا آرامش بیشتری را در خودرو خود تجربه کنید. چرا که در عبور از ناهمواری با فشرده شدن کمک فنر و انتقال نیرو به شاسی، ارتعاشات جذب میشود و خودرو به حالت اولیه بر میگردد. بی آنکه شما ضربه شدیدی را در طول این مسیر ناهموار تجربه کنید.
از آنجایی که خودرو دیگر یار جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما است پس بهتر است با یک سیستم تعلیق نرم و راحت رضایتمندی بیشتری را در طول فعالیتهای روزمره و مسافرتهای طولانی برای خانواده خود فراهم سازیم. امید است مطالب ارائه شده در این راه مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.